top of page
  • תמונת הסופר/תShai Regev

Understand? Good. play!

הקדמה: מי שלא מכיר את מושג ה- "שו-הא-רי", העומד בבסיס הלמידה היפנית, מוזמן לקרא את המאמר שלי על נושא זה, לפני שיתחיל לקרא את המאמר הנוכחי. לנוחיותכם, לחצו כאן, לקישור למאמר.


כל מי שהיה בהומבו דוג'ו ביפן, בשיעורים של האצומי סוקה, שמע את המשפט הזה. אני זוכר שתמיד, כשהייתי שומע אותו, או שהייתי משועשע או שלא הבנתי מדוע הוא אומר אותו. היום אני חושב שהבנתי משהו...

ביום שישי האחרון, באימון של המורה שלי - דני ווקסמן - ביצענו, כרגיל, וואזות (טכניקות) שונות ואז ביקשתי רשות והדגמתי "הנקות" (Henka = וריאציה) שונות, והתפתח דיון על נושא החשיבות של הביצוע ("וואזה" מול "הנקה") ועל צורת הלימוד. אני הסברתי לחבר'ה את הבנתי על נושא ה- שו-הא-רי (Shu-Ha-Ri) ואמרתי שלהבנתי, ה- "שו" הוא הוואזות הבסיסיות ואילו ה-Henka, כאשר הן מבוצעות בצורה מוצלחת, הן ה- Ri. אבל כאשר ניסיתי להסביר מה הוא ה- Ha ואיפה הוא בא לידי ביטוי, ירד לי האסימון! הבנתי פתאום שה- Play, עליו דיבר תמיד האצומי, הוא בדיוק ה- Ha! ה-"פליי", הוא השלב שבו אתה לוקח את הוואזה, את הטכניקה הבסיסית שלימדו אותך בשיעור, ומתחיל "לשחק איתה". זה השלב שבו אתה "לוקח את הפלסטלינה ומתחיל ללוש אותה", עד שאתה יוצר את התוצר המושלם, את ה- Henka, את הטכניקה שהיא כולה שלך! וזה בדיוק מה שהתרחש בהומבו, ביפן, בשיעורים של האצומי: הוא היה מראה טכניקה מסויימת ואז מפנה את הבמה ואומר את המשפט האלמוותי הנ"ל (Anderstand? Good. Play!) ונותן "לנערים" לשחק עם החומר. עכשיו, כשאני חושב שאני מבין את זה, אני מבין את החשיבות העצומה של ה- Play ושל כל המשפט "המצחיק" הזה. כי מה שהתכוון ואמר האצומי במשפט הזה הוא: האם הבנתם (את הוואזה)? טוב מאוד, אז עכשיו לכו "לשחק איתה", Play, כדי שתוכלו לפתח את הוריאציה, ההנקה, הטכניקה שלכם! ענק, פשוט ענק! מורה ענק, עם לב רחב ונדיב כל כך!


אבל, ואת זה אסור לשכוח: אין קיצורי דרך!! אסור לקפוץ ל- Play, ל-"משחק" וליצירה, לפני שיש לך ביד את הבסיס, את החומר הברור והמוצק. חובה לשלוט מצויין בבסיס, ב- Shu. רק אחרי שיש לך ביד את החומר, אתה יכול להתחיל "לשחק איתו ואז לעבור ל- Ri. כי בלי מעבר הדרגתי ושלם לא תהיה שום משמעות קרבית להנקה, ל- Ri שלך.

וכן, אני בהחלט חושב שזה ישפיע על דרך ההוראה שלי באימונים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page